3 redenen om Instagram te gaan gebruiken als natuurorganisatie

Natuurorganisaties hebben hun weg op  social media inmiddels wel gevonden. Iedere grote natuurclub heeft wel een Facebookpagina en een Twitter-account. Met Instagram is er een interessant medium bijgekomen om mensen mee te  laten genieten van de natuur. Maar is Instagram in de natuur een goede kans of verspilde moeite? In dit artikel bespreek ik drie redenen waarom ik Instagram voor iedere natuurorganisatie een toegevoegde waarde vind!

Instagram in de natuur

 

Plaatjes en filmpjes

Eerst even kort wat over  Instagram. Instagram is een medium wat puur visueel is ingesteld. Het draait om het delen van (bewerkte) foto’s en (korte) video’s die je met je mobiele telefoon plaatst. Je laadt aanvankelijk een onbewerkte foto in en hebt de mogelijkheid om deze foto verder aan te passen met zogenaamde filters en verschillende instellingen zoals het contrast en de helderheid. Op Instagram kan je andere gebruikers volgen en andere gebruiker kunnen jou volgen. Je kan foto’s “liken” en op foto’s reageren. Veel meer opties zijn er eigenlijk niet, maar dit maakt het juist zo overzichtelijk. Ten opzichte van andere social media is Instagram veel meer ingesteld op het visuele en op de community van Instagram-gebruikers.

Het is niet mogelijk om via de webstie foto’s te plaatsen en Instagram te beheren, maar via websites van derde partijen kan dit wel. Instagram is ooit begonnen als iPhone app maar is inmiddels al een tijdje voor Android te verkrijgen. De app is overgenomen door Facebook in 2012 en is sindsdien steeds sterker verweven geraakt met Facebook. Inmiddels heeft het Instagram zo’n 400 miljoen wereldwijde gebruikers. Maar waarom zou je nou Instagram moeten gaan gebruiken als groene organisatie?

1) Een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Beeld verwerkt het menselijk brein vele malen sneller dan tekst. Waar je bij een tekst je echt moet concentreren op wat er staat en de woorden moet lezen kan je met beeld het verhaal in één afbeelding weergeven. Instagram is enkel en alleen gericht op beeld. Er is wel de mogelijkheid om tekst toe te voegen aan een foto maar deze is niet altijd zichtbaar en is van ondergeschikt belang aan de foto. Neem bijvoorbeeld de onderstaande foto. Waarom zou je dit willen beschrijven als je het ook kan laten zien. Prachtig toch!

Sprookjesachtig bos gefotografeerd door Peer Brouwers. #Natuur #Natuurmonumenten #Fotowedstrijd #Bos #Bomen #Licht #nofilter

A post shared by Natuurmonumenten (@natuurmonumenten) on

2) Vind foto’s van je bezoekers, gebruik hashtags!

Hashtags worden gebruikt om een onderwerp aan te geven in een bericht. Net als op Twitter is het mogelijk om bij Instagram hashtags toe te voegen aan je bericht. Waar bij Twitter het aantal acceptabele hashtags op ongeveer 2 a 3 licht (anders is de tweet vaak niet meer te lezen) ligt dit bij Instagram veel hoger. Je kan op Instagram maximaal 30 hashtags toevoegen aan je bericht. Sommige mensen maken maximaal gebruik van deze hashtags (zoals ik), andere juist vele malen minder, vaak omdat zij ook veel meer volgers hebben.

Wanneer worden Hashtags dan interessant? Hashtags worden interessant op het  moment dat je hierop gaat zoeken, of beter nog, je eigen hashtags gaat gebruiken. Zo kan je bijvoorbeeld zoeken op de hashtag #Veluwezoom en je zult foto’s vinden van andere gebruikers over de Veluwezoom. Op deze manier kan je zien wat mensen plaatsen over het natuurgebied waar je het beheer over hebt. Vervolgens zou je deze foto’s kunnen liken om te laten zien dat je het waardeert dat mensen de foto’s van jouw gebied delen of je kan de betreffende gebruiker volgen.

3) Gebruik je community!

Je kan natuurlijk zelf een natuurfotograaf inhuren die een dag door het bos gaat lopen met een tarief van ongeveer 100 euro per uur om mooie foto’s te maken. Maar je kan ook gebruik maken van je community en die alle foto’s voor je laten maken. Instagram is een medium bij uitstek hiervoor. Het is eigenlijk heel eenvoudig. Mensen lopen door je natuurgebied, maken een foto en plaatsen die op Instagram. Bij de foto kunnen ze zoals eerder beschreven bijvoorbeeld de naam van het gebied noemen met een hashtag, of zelfs de locatie aangeven op hun fotokaart. Dit systeem werkt vergelijkbaar met Google maps. Je kan tegenwoordig ook op locaties zoeken en kijken welke foto’s daar getagd zijn. Al met al levert dit je een enorme database op aan foto’s die door de mensen in jouw natuurgebied(en) gemaakt zijn! En met een vermelding er bij vinden ze het vaak niet erg om deze foto’s door jou als natuurorganisatie te laten plaatsen.

Staatsbosbeheer maakt gebruik van eigen hashtags. Zij gebruiken bijvoorbeeld de hashtag #Staatsbosbeheer_featureme. Gebruikers maken foto’s van de natuur en uploaden deze met daarbij de hashtag #Staatsbosbeheer_featureme. Vervolgens kiest Staatsbosbeheer uit de inzendingen via de #staatsbosbeheer_featureme foto’s uit die zij op hun eigen account plaatsen met een vermelding naar de fotograaf. Een perfecte manier om je volgers te mobiliseren om voor jou content te gaan maken!, sterker nog. Staatsbosbeheer maakt nauwelijks content voor haar eigen Instagram kanaal. Ideaal toch!

Blauwer dan blauw! @yourijongkoen wist natuurgebied De Pelen prachtig op de foto te zetten

A post shared by Staatsbosbeheer (@staatsbosbeheer) on

Als je gaat beginnen met Instagram in de natuur

Als je gaat beginnen met Instagram heb ik nog wel een paar tips. Door verkeerd te starten kan de moeite namelijk helemaal voor niks zijn.

  1. Kies een duidelijke gebruikersnaam en profielfoto, mensen moeten weten wie je bent!
  2. Vul je Bio zo compleet mogelijk in. Je hebt een beperkt aantal tekens maar gebruik deze optimaal.
  3. Upload eerst een aantal foto’s op je account voordat je deze aan gaat jagen. Als je groots gaat communiceren dat je Instagram hebt maar je account is nog leeg dan zal dit je niet veel nieuwe volgers opleveren.
  4. Ga, na het plaatsen van een aantal foto’s, andere gebruikers volgen die bijvoorbeeld veel je natuurgebied noemen met een Hashtag. Zo bouw je aan een relevante groep mensen om je account heen.
  5. Heb van te voren geen torenhoge verwachtingen, alles kost tijd!

Persoonlijk denk ik dat Instagram voor de natuursector een grote kans biedt. Door het visuele karakter is het een ideaal medium om mooie beelden uit de natuur op een laagdrempelige manier te delen. Ik ben benieuwd of je nu enthousiast bent geworden over het gaan gebruiken van Instagram in de natuur. In een volgende post zal ik wat praktische tips en tricks geven voor het gebruik van Instagram. Ik ben nu vooral heel benieuwd, wat zijn jullie ervaringen met Instagram, of zou je er zelf nog mee willen beginnen?

 

Advertenties

Over Youri Jongkoen

Twintiger, Natuurliefhebber, Buitensporter, Smartphone - Natuurfotografie, online. Afgestudeerd Bos & natuurbeheer student Wageningen UR, werkt in de groene communicatie.
Dit bericht werd geplaatst in Blogs, Social Media en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s